• שרון בלוך

העצמה


היום נעסוק בהעצמה.

מהי העצמה?

איך נחזק ונעצים את ילדנו?

העצמת ילדים ניבנית ממספר גורמים:

  • דוגמא אישית

  • הכרות עם חוזקות ועוצמות

  • עידוד.

בואו נתבונן יחד על חווית ההתנסות של ילדים בתחילת חייהם. כאשר הם נולדים בשנת חייהם הראשונה חווים את החיים מתוך התנסות תמידית. אם נתבונן על תינוקות נוכל לראות שהחוויה המרכזית של חייהם היא של התגלות, התנסות וחקירת עצמם , הסביבה והחיים. כלומר הוויה מתמשכת של סקרנות והתפתחות. לתינוקות כל דבר נראה מרגש , כל גירוי יוצר ענין . זוהי ההוויה הבסיסית שאיתה אנחנו מגיעים לעולם. אז מה קורה לאותה הוויה??

מה שקורה הוא שאנחנו ניזונים ומתפתחים מהתגובות שאנחנו מקבלים מהסביבה וכמובן בעיקר מהמבוגרים המשמעותיים בחיינו.

בתהליך הגדילה שלנו כבר בשנים הראשונות התגובות שאנו מקבלים מהסביבה מעצבות אותנו ובעצם יוצרות אצלנו את החשש /הפחד להתנסות, הפחד להיכשל וכתוצאה מזה אנו נמנעים מפחד מטעויות. אנחנו מתחילים להגביל את עצמנו , לפחד יותר , לפתח אמונות של חוסר מסוגלות ובעצם לאבד מהערך העצמי שאיתו נולדנו..

היום נעסוק בהכרות של ילדנו עם העוצמות והחוזקות שלהם.

"המפתח להישגים גדולים ולאושר הוא הפעלת החוזקות שלך, לא תיקון טעויותיך ומגרעותיך. הצעד הראשון הוא הכרת החוזקות שלך...." (פרופ' מרטין סליגמן)

החוזקות הן משאב, שקיים בכל אדם. גילוי החוזקות מאפשר ראייה ועשייה שונות, שיביאו להצלחה, למוטיבציה, ולמיצוי הפוטנציאל בתחום בו אנו עוסקים. חוזקהמוגדרת כמאפיין (- דרך התנהגות חשיבה-הרגשה) שאני טוב בו, שניתן להבחין בו במצבים שונים לאורך זמן, ומה שגורם לי להרגיש טוב משמח אותי ומפתח אותי. החוזקה היא שילוב של יכולת/נטייה טבעית יחד עם ידע ומיומנויות שאדם רוכש לאורך חייו, ע"י השקעת מאמצים משמעותית להפיכת היכולת הטבעית לחוזקה.

הפעילות - הכרות עם החוזקות שלי :

לפני תחילת הפעילות אנא קחו רגע לקרוא ולהפנים את הנחת היסוד של העבודה על חוזקות:

חוזקותיו של כל אדם הן ייחודיות לו.

מרחב הצמיחה הגדול ביותר של כל אדם הוא בתחומי חוזקותיו.

כלומר עלינו להכיר את החוזקות שלנו ושל ילדנו ולחזק עצמנו ואותם ,דרכן.

במקום חיזוק החולשות עלינו לתחזק ולחזק את החוזקות כך גם המקומות החלשים יתחזקו!

אז איך נעזור לילדנו להכיר את החוזקות שלהם...

לפעילות היום אנו זקוקים למגזינים עם תמונות, טושים, מספרים דבק ובריסטול.

תחילת הפעילות תתרחש בשיחה שלכם עם הילדים.

התחילו בשאלות פשוטות:

מה לדעתך הכשרונות שלך?

מה את/ה חושב/ת שאת/ה טוב/ה בו?

איזה תחומים את/ה מצליח/ה לעשות ללא מאמץ מיוחד? (חשבון, מוסיקה, ציור, משחק עם חברים וכו)

ספרו לי על 3 מטלות שנהנתם לבצע?

נסו להזכר ב 3 מקרים הרגשתם שמחה וסיפוק מדברים שעשיתם

ספרו על 3 מקרים בהם קיבלתם משוב חיובי ממורה, הורה, חבר וכו

כאשר את/ה בחוג (התעמלות, מוסיקה, כדורגל וכו) ממה את/ה נהנה/ת?

באיזה כוחות פנימיים את/ה משתמש/ת בזמן שאת/ה משחק/ת/ עושה שיעורי בית/ מצייר/ת וכו

כאשר ילדכם משתף ועונה על השאלות כתבו את החוזקות העולות מהשיתופים.

נוצרה לכם רשימה של החוזקות של ילדכם.

עכשיו השלב השני של הפעילות בה ניצור מתמונות ממגזינים את לוח החוזקות של ילדכם.

עברו לפי הסדר על כל החוזקות שכתבתם וחפשו תמונה אשר תמחיש באופן ויזואלי את החוזקה.

גזרו והדביקו על הבריסטול.

לאחר שסיימתם ליצור חשוב שתקראו יחד עם ילדכם את החוזקות ותציינו אותן בקול רם.

את לוח החוזקות כדאי לתלות מול המיטה של ילדכם כך שיוכלו להתבונן בלוח לפני ההליכה לישון וכשהם מתעוררים בבוקר.

מאחלת לכם פעילות מהנה ומחזקת:)

הפעם צירפתי לכם סרטון מקסים שרץ ברשת של אבות אשר מחזקים את בנותיהן.

צפו יחד עם ילדכם ומצאו את המשפטים שאתם יכולים להזדהות איתם:)))

עזרו לרקסי למצוא את העצם בעזרת החוזקות שלכם:)

הורידו למחשב והדפיסו


0 צפיות
  • Facebook Basic Square
  • Facebook Basic Square

© 2017 Sheron Bloch. Proudly created with Wix.com by gal levy 

0