• Facebook Basic Square
  • Facebook Basic Square

© 2017 Sheron Bloch. Proudly created with Wix.com by gal levy 

  • שרון בלוך

איך נחזק את היכולות החברתיות של ילדנו?


כמאמנת ומדריכת הורים , אני נתקלת בקשיים חברתיים של ילדים כל הזמן.

לכן החלטתי להקדיש לנושא זה את החודש הקרוב.

אני חושבת שהאתגר החברתי הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר בחיינו.

אני שומעת ורואה הורים רבים מאוד אשר מודאגים מהיכולות החברתיות של ילדהם וזוהי אחת הסיבות הנפוצות ביותר סביבן ילדים מגיעים לאימון אישי.

אנחנו יצורים חברתיים אשר חיים ומתקיימים בקבוצות. מחקרים מראים באופן חד משמעי שאנשים החיים לבד ובבדידות סובלים ממערכת חיסונית חלשה יותר פיסית ומדכאונות.

כמו כן הוכח שילדים שגדלו בבידוד מתקשים מאוד להשלים את הפערים בבגרותם.

כלומר אנחנו נולדים עם יכולות חברתיות בתוכנו אולם עלינו להפעיל, לתחזק ולתרגל אותן.

ככל שנעשה זאת יותר כך נוכל לשכלל ולחזק אותן.

ישנם אנשים וכמובן ילדים אשר נולדים עם יכולות חברתיות טובות יותר מאחרים ויש כאלה שמטבעם פחות חברתיים, כמובן שהמשפחה והסביבה בה אנו גדלים משפיעה גם היא השפעה נחרצת על היכולות החברתיות שלנו.

קשיים חברתיים מגיעים מהרבה סיבות ונראים אחרת אצל ילדים שונים , אולם היכולות אשר נדרשות או יותר נכון אשר מאפשרות יחסים חברתיים טובים הינן ידועות ואותן עלינו לעזור לילדנו לפתח ולטפח.

בחודש הקרוב נתבונן יחד על יכולות אלו ונלמד איך ניתן לחזק אותן.

היום בואו נתבונן על עצמנו- ההורים.

מה קורה לכם כאשר אתם חשים שלילדכם יש קושי חברתי??

רובנו כהורים מגיבים לקושי חברתי של ילדנו בצורה שאינה מוצלחת ובוודאי אינה מקדמת אותם.

במהלך עבודתי ואימהותי זיהיתי 3 גישות מוטעות שכדאי שנשים אליהן לב כאשר אנו ניגשים לענין החברתי של ילדנו.

טעות מס 1- הזדהות יתר!

אין ספק שכאשר אנו חווים שהילד/ה שלנו חווים דחייה זה כואב!

אפילו כואב מאוד!

מה שקורה לנו שאנו מזדהים את הכאב של ילדנו ואף נוצרת בתוכנו חרדה.

חרדה שהילדים שלנו יסבלו, כמו שאנחנו סבלנו.

מה שקורה אז, הוא שאנו מייעצים ומכוונים את ילדנו לפעולה מתוך המקום המזדהה ובעצם מתוך המקום הילדי שלנו.

פתרון-

חשוב לעשות אבחנה ביננו ההורים לבין הילדים שלנו.

הילדים שלנו חיים , גדלים וצומחים בסביבה אחרת, משפחה אחרת, קצב חיים אחר ובמציאות שונה מזו שאנחנו גדלנו, לכן העצות שניתן להם נובעות מעולם הילדות שלנו ולא משלהם.

הדרך הנכונה היא להתחבר לעולם שלהם על ידי הרבה שאלות סקרניות בכדי לאפשר ונטילציה ולקבל אינפורמציה.

החוכמה היא לשאול ולא לענות כבור הילדים!

כלומר במקום הזדהות ליצור חשיפה על ידי שאילת שאלות.

טעות מס 2- יצירת נפרדות וייחודיות!

כאשר אנו כהורים חווים את הקשיים החברתיים של ילדנו ורואים שיש בהם חולשות חברתיות, אנו מגיבים מתוך מקום אשר רוצה לחזק את ילדנו ומפמפמים אותם בתכונות הייחודיות שלהם.

אנו עושים זאת מתוך מקום חיובי אשר מעונין להגדיל ולהעצים את ילדנו , אולם מה שאנו יוצרים הוא נפרדות בינם לבין ילדים אחרים.

כמה פעמים מצאתם עצמכם אומרים לילדכם-

את הכי טובה, בטח יותר טובה מ____

הוא פשוט מקנא בך לכן מתנהג ככה.

לא כדאי לך לשתף את הסודות שלך עם החברה הזו

פתרון-

עלינו ללמד את ילדנו להיות בחיבור עם עולמם החברתי והקבוצה הסובבת אותם ולא לעודד נפרדות.

עלינו ללמד אותם לשתף פעולה,

למצוא מה משותף להם עם החברים שסביבם,

תחומי ענין משותפים,

פיתוח וחיזוק של דרכים ויכולות ליצירת קשר ושותפות.

עלינו לחפש ולראות בעיני רוחנו ולאחר מכן להראות לילדנו את היכולות והאיכויות שיש בהם כאשר הם מצליחים להתחבר ולהיות באינטרקציות חברתיות.

טעות מס 3- ביקורת!

בלי לשים לב , מתוך המצוקה שאנו חווים כהורים בעקבות קשיים חברתיים של ילדנו אנחנו מתחילים לחפור:)

מנדנדים לילדנו ומזכירים להם ללא סוף.

האם צלצת לחברה?

מה התוכניות שלך היום אחהצ?

למה את לא יוצאת מהבית?

מה קרה? למה אין לך חברים?

בתחושה שלנו אנו עוזרים ומנסים לקדם את ילדנו , אולם בפועל אנו מעבירים עליהם ביקורת אינסופית אשר נוגעת שוב ושוב ושוב באותן נקודות כואבות מלכתחילה.

עלינו להבין ששאלות שכאלו אינן מקדמות ואינן מחזקות אלא אף יוצרות נזק ומחלישות את הילדים.

כדי שילדנו ילמדו לחיות ולהיות מחוברים עם ילדים אחרים עליהם לחזק ולתרגל חיבורים בתוך המשפחה, איתכם ההורים ועם האחים והאחיות שבבית.

פתרון-

תנו לילדכם תחושה שהם אהובים, שכייף איתם, מעניין איתם, שהם בעלי חשיבות ומשמעות. ילד שחש עצמו כבעל משמעות וערך בתוך הבית יוכל להוציא את תחושת הערך הזו החוצה לעולם.

התרגיל שאני מציעה לכם היום הוא תרגיל שאני מאוד אוהבת לעשות.

התרגיל מאפשר חיזוק לתחושה הנעימה שנוצרת משיתופיות וכן איך תחרות יוצרת ריחוק.

ניתן לבצע את התרגיל תוך כדי נסיעה , ארוחה וכו

התרגיל מחזק את החוויה הרגשית של שיתוף פעולה ושיתופיות בכלל.

ההורה והילד מתרגלים זה מול זה-

1. ביחרו כל אחד מכם חפץ- שני תיקים , כובע, טלפון או כל חפץ אחר

אתם מתחרים בינכם של מי החפץ השווה ביותר? ביחרו את אותו סוג של חפץ

במה הוא טוב יותר,שימושי יותר, יפה יותר, עולה יותר , מה השונות בין שני החפצים?

לאחר 10 טיעונים של כל אחד, עשו עצירה והרגישו את האנרגיה של השיחה- ריחוק.

2. עכשיו עם אותם שני חפצים מצאו 10 טיעונים מה משותף לשני החפצים?

מה דומה בינהם? מה אותו הדבר?

שוב לאחר 10 טיעונים עיצרו והרגישו את האנרגיה של השיחה- התקרבות.

שאלו את ילדכם-

מדוע השתנתה האנרגיה של השיחה?

מדוע נוצרה הרגשה של ריחוק בשלב הראשון והתקרבות בשלב השני?

האם החפצים השתנו?

האם אתם השתנתם?

מה השתנה???

הגישה שלנו השתנתה! חיפשנו מה משותף!!

בחיינו החברתיים עלינו לחפש את המשותף ולא את ההבדלים.

כי זה עושה את כל ההבדל!!:)))

הדרך למנף תרגיל זה לעולמם החברתי של ילדכם מעבר להבנה שההרגשה שלנו נובעת מהגישה שלנו היא לתרגל תרגיל זה כאשר ילדכם משתף קושי חברתי עם חבר/ה x.

אז עשו את אותו תרגיל -

מה שונה בינך ובין החבר/ה ?

מה משותף בינך ובין החבר/ה?

מאחלת לכם בהצלחה ובאהבה גדולה

ניפגש בפינה בשבוע הבא עם תרגילים והמלצות נוספות.

סרטון מרגש (צפו עם ילדכם) עם השיר המקסים של סינדי לאופר True colors

אני עושה מה שאתה לא יכול, ואתה עושה את מה שאני לא יכול. ביחד אנחנו יכולים לעשות דברים גדולים. - אמא תרזה

ולסיום אני רוצה להזמין אתכם להכנס עם ילדכם

למועדון של רקסי.

המועדון של רקסי הוא אתר עבור הילדים שלכם.

האתר עדיין בבניה והרבה תכנים עדיין חסרים. אני עובדת עליו בקדחתנות כי הוא ממלא אותי באושר גדול:)))

אשמח לשמוע מה דעתכם.

#שרוןבלוך #שמחהכדרךלחיים #חינוך #ביירוןקייטי #שיטתהעבודה #הדרכתהורים

142 צפיות
0