מילים של שמחה - הבלוג שלי

איך ניצור מחשבות חיוביות?- חלק 3

May 15, 2017

 

כפי שהבטחתי לכם אנחנו ממשיכים לתרגל את המחשבות שלנו. בשבוע שעבר התאמנו מעט על דאגות, פחדים ודאגות הם המחשבות השליליות הנפוצות והעוצמתיות ביותר. הן אלו שהכי בקלות מסיטות אותנו מהתבוננות חיובית.

היום אני רוצה שנתבונן על גמישות.

גמישות מחשבתית מוגדרת כיכולת להסתכל על דבר מזוויות שונות והיכולת ליצור זרם של רעיונות תוך שינוי כיוון או תיקון מידע.

 כמו כן גמישות מחשבתית מקושרת עם יצירתיות וחשיבה יצירתית.

ישנם אנשים וילדים שהם גמישים יותר בחשיבה שלהם ובדרך שבה הם עושים דברים. נראה שהם עוברים שינויים בצורה קלה וללא מאמץ. אנחנו אומרים עליהם שהם "זורמים", לעומת אחרים, שעבורם שינוי יכול להיות מאוד מאתגר.

כל אחד מאיתנו נולד עם רמת גמישות מסוימת אולם כמו כל תחום אחר ניתן לפתח גמישות על ידי אימון ותרגול.

כהורים אשר רוצים לסייע לילדים שלנו לפתח דפוסי חשיבה חיוביים עלינו להיות בהתבוננות על עצמנו. כפי שאני חוזרת ואומרת שוב ושוב הדרך הטובה ביותר ללמד ילדים היא על ידי דוגמא אישית.

לכן לפני שאתם ממשיכים אני מזמינה אתכם לעצור לרגע, לקחת רגע להתבוננות עצמית ולשאול עצמכם

מה מידת הגמישות המחשבתית שלכם?

איזו דוגמא אתם נותנים לילדכם ? 

האם אתם מקבלים בברכה שינויים? האם נלחצים?

האם כאשר קורים דברים אשר מוציאים אתכם מהשיגרה אתם מתאימים עצמכם?

האם אתם מתמודדים עם אתגרים? האם מחפשים פתרונות? דרכים נוספות להתמודדות?

איך אתם מגיבים כאשר אתם מוצאים עצמכם מול דיעה שונה משלכם?

האם מרגישים מאויימים?מתוסכלים? כועסים?

האם אתם תמיד עושים דברים באותה צורה? שותים מאותה כוס? נוסעים באותה הדרך?

( אני למשל שמה לב שכאשר אני נוהגת והוויז אומר לי דרך שונה אני מתווכחת איתו:)

אנחנו לא אוהבים שינויים ולכן חשוב כלכך לתרגל אותם באופן יזום. 

בכדי לפתח את הגמישות שלכם, כך שתוכלו להיות הדוגמא האישית החיובית לילדכם אני מזמינה אתכם פשוט להעלות את נושא הגמישות המחשבתית למודעות שלכם. כלומר לשאול עצמכם מידי פעם :

האם אני גמישה או נוקשה? 

איך אדם גמיש מחשבתית היה מגיב?

ועכשיו בואו נחזור אל הילדים . אני מזכירה לכם שהמטרה שלנו היא חיזוק שריר הגמישות . 

התרגיל שאני מציעה לכם היום הוא אחד התרגילים האהובים עלי ביותר. 

התרגיל מאפשר מעבר מהיר בין מחשבות, תוך כדי תנועה פיסית שמשתנה ( הענין של השינוי הפיסי הינו חשוב לקיבוע התחושה גם בגוף) כמובן שכאשר המחשבות מתחלפות , משתנה איתם גם החוויה הרגשית.

כלומר הילד חווה תנועה אשר משולבת עם מחשבה אשר משתנה ואיתה רגש אחר עולה וצף.

התרגיל מבוצע בעמידה , כאשר כל פעם (כאשר ההנחיה משתנה) קופצים במקום ומסתובבים לכיוון חדש.

(יש לנו 4 כיוונים, צפון, דרום, מזרח ומערב) אין משמעות לאיזה כיוון מתחילים, מה שחשוב הוא השינוי הפיסי בכיוון וכן הקפיצה. 

בכל כיוון ילדכם משלים משפט בקול רם.

כיוון א- השלם את המשפט: טוב לי כש_________

קפיצה במקום וסיבוב כיוון

כיוון ב- רע לי כש________

קפיצה במקום וסיבוב כיוון

כיוון ג- הייתי רוצה ש_________

קפיצה במקום וסיבוב כיוון

כיוון ד- אני מאוכזב כש________

את התרגיל צריך לעשות ברצף 4 סיבובים. זה חשוב מאוד, כדי ליצור זרימה מחשבתית ותרגול של גמישות צריך לעשות את כל הסיבוב המלא (4 כיוונים) ארבע פעמים ברצף. וכמובן כל פעם להגיד משהו שונה.

מניסיון יש ילדים שבהתחלה מתקשים, תעזרו להם, תנו רעיונות , תעזרו להם להשלים את המשפטים בסבב הראשון (רק אם הם ממש נתקעים!!) 

ילדים מאוד אוהבים את התרגיל הזה , המעברים בו מהירים, מאפשרים להרגיש ממש פיסית איך אנחנו יכולים לבחור מה לחשוב , אפילו מחשבות שממש הפוכות זו מזו. 

המלצה נוספת אשר מתרגלת גמישות מחשבתית מסוג אחר היא סדרת ספרי "איפה אפי?" 

בסדרה מס רב של ספרים, בדרגות קושי שונות.

ספרים אלו הם סוג של משחק בו הילד צריך לחפש את דמותו של אפי - איש קטן ומצחיק .

אפי נבלע בתוך הקהל בתמונות שונות ומגוונות .

מניסיוני ילדים מאוד נהנים מהחיפוש, מפתחים מיומנויות רבות תוך כדי המשחק וזו יכולה להיות חוויה משותפת מהנה .

המלצה נוספת ונהדרת היא הכרות עם התכנים של חנוך פיבן.

חנוך פיבן הוא אמן ויוצר אשר יוצא לחלוטין מהנורמה ויוצר אמנות בעזרת חפצים שונים ומגוונים.

ברשת קיימים עשרות סרטונים לילדים שכדאי להכיר.

אני אספתי לכם 10 סרטונים שלו אותם תוכלו לראות בקישור הבא- http://bit.ly/2qjbEdF

ספרו של חנוך פיבן "נוצה סגולה"  מאפשר לשמוע סיפור תוך כדי התבוננות בעבודותיו.

עבודותיו של חנוך פיבן מאופיינות בחשיבה יצירתית וגמישות יצירתית והן יכולות לעזור לילדכם לפתוח ולשחרר גבולות יצירתיים. 

בהמשך תמצאו סרטון מקסים אשר בו חנוך פיבן בעצמו מעלה את ענין הגמישות המחשבתית בתוך היצירה.

מזמינה אתכם לתרגל , להתאמן ולבצע עם ילדכם את התרגיל שהצעתי לכם כמה שיותר.

נסו להכניס את התרגילים לחיי היומיוםן שלכם, להפוך אותם לפעילות משפחתית בה לוקחים חלק כל חברי המשפחה.

כמה שתתרגלו יותר קלילות , גמישות מחשבתית, מעבר ממחשבה למחשבה, פתרון בעיות יצירתי וכו כך תפתחו את השרירים הללו בתוככם.

מאחלת בהצלחה 

וילאה בואו נלוש את מחשבותינו שיהיו רכות, גמישות ובעיקר חיוביות.

מוזמנים ומוזמנות להגיב או לשאול שאלות ממש כאן למטה

הרבה אהבה שרון

 

חנוך פיבן - גמישות

לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שהשתמשנו כשיצרנו אותן -  אלברט איינשטיין