מילים של שמחה - הבלוג שלי

איך נחזק את היכולות החברתיות של ילדנו? חלק 2

June 15, 2017

 

כפי שכתבתי לכם בשבוע שעבר, אנחנו מתחילים סדרה של פוסטים הקשורים לעולמם החברתי של הילדים.

אנחנו, בני האדם, "חיות" חברתיות. אנחנו חיים בלהקה ממש כמו רבים מבעלי החיים.

הלהקה הראשונה והחשובה ביותר בחיינו היא המשפחה.

במשפחה שלנו אנו לומדים את הדפוסים החברתיים לראשונה , דפוסי תקשורת, הקשבה, שיתוף פעולה , סבלנות ועוד.

כאשר אנחנו גדלים אנחנו יוצאים מחוץ ללהקה המשפחתית שלנו ומתחילים לנסות את הדפוסים שרכשנו בבית.

התגובה שאנחנו מקבלים מהסביבה משפיעה ומעצבת את דפוסי ההתנהגות שלנו .

איך הסביבה מגיבה אלינו ?

האם אנחנו מצליחים ליצור לעצמנו מקום בתוך הקבוצה? (הגן, החוג, המשפחה המורחבת, החברים וכו)

כך לאט נוצרים דפוסים בהם אנחנו משתמשים באופן אוטומטי ביחסים שלנו עם הסביבה.

כפי שכתבתי לכם בבלוג בשבוע שעבר , אנחנו כהורים מתקשים מאוד להתמודד רגשית עם האתגרים החברתיים של ילדנו.

דווקא בגלל שאנחנו חיות חברתיות , אנחנו כהורים מודעים לחשיבות הנושא החברתי ויודעים כמה מהותיות הן היכולות החברתיות בחיים.

אני יכולה לשתף אתכם שכאם חד הורית, אמא לילדה חד ילדית, גיליתי במהלך השנים כמה בתי אינה מיומנת חברתית, גיליתי שהשרירים החברתיים , הכל כך חשובים ודרושים לחיים, חלשים אצלה . 

כאשר גדלים במשפחה כה מצומצמת אין צורך כמעט לחכות בתור, בשולחן האוכל הילד הוא תמיד במרכז השיחה, באוטו הילד בוחר איזה דיסק שומעים וכו.

כשבתי (המדהימה לכל הדעות:)) הגיעה לכיתה א -ב נוכחתי לגלות שהחולשה הזו ביכולות חברתיות, אשר נובעת באופן טבעי מסיטואציית החיים שלנו , פגעה בה.

שם בדיוק הבנתי כמה חשובות האינטרקציות התוך משפחתיות, הריבים עם האחים והאחיות וכו 

וכמה חשוב שהילדים שלנו יחזקו ויפתחו את היכולות והכישורים החברתיים שלהם קודם כל בבית, בתוך המשפחה. 

חשוב לי לומר שיכולות חברתיות ניתנות ללמידה, כל ילד בקצב שלו ושלה , אולם חשוב לי לחזק אתכם שעם תרגול והדרכה ניתן לשפר ולשכלל אותן.

כפי שציינתי בבלוג בשבוע שעבר , חופשת הקיץ לפנינו , זמן לא מבוטל בו יש לנו הזדמנות להיות בהתבוננות ולהקדיש אנרגיה וזמן לחיזוק , תרגול ואימון יכולות חברתיות. 

לפני שנתחיל בהמלצה שלי להשבוע אני מזכירה לכם את שלושת הטעיות הנפוצות בתגובתם של הורים לאתגרים חברתיים של הילדים.

הזדהות יתר אשר יוצרת חרדה, 

יצירת נפרדות וייחודיות אשר מחזקת את הניתוק החברתי.

ביקורת אשר מחלישה את ילדנו עוד יותר. 

(אם אתם מעונינים לקרוא פתרונות לטעויות אלו חזרו לבלוג של שבוע שעבר)

אחד הכישורים החשובים והבסיסיים לצורך יחסים חברתיים טובים עם הסביבה הוא ביטוי עצמי. 

מהו ביטוי עצמי?

היכולת של הילד/ה לבטא את עצמו למול מישהו אחר. כמובן שככל שיכולת הביטוי העצמי טובה יותר יצליח הילד לבטא עצמו למול אנשים רחוקים יותר במדרג הקירבה.

כלומר: חשוב שילדנו ידעו לבטא עצמם לא רק למולנו ההורים או למול סבא , סבתא או דמויות קרובות אחרות , אלא חשוב שידעו לבטא עצמם גם מול חברים, מורים, מדריכים , מוכרים בחנות וכו. 

יכולת הביטוי העצמי מגוונת , אולם יכולת הביטוי העצמי החשובה ביותר מבחינת הצתנהגות חברתית היא הביטוי העצמי הוורבלי- המילולי. 

היכולת של ילדנו לספר על עצמם:

מה מעניין אותם?

מה מפחיד אותם?

מה מרגש אותם?

מה מעציב אותם?

מה משמח אותם?

ילדים רבים אינם יודעים לבטא עצמם מילולית , לעיתים הם אינם יודעים מה הם מרגישים/חושבים ולכן זה השלב הראשון.

התרגול הראשוני ביותר הינו ללמוד להכיר מה קורה בפנים?

מה הרגשות שלהם?

מה המחשבות שלהם?

מה קורה בעולמם הפנימי?

מי הם?

ברגע שיכירו את עולמם הפנימי יוכלו לתרגל על הביטוי החיצוני שלו.

בכדי לתרגל הכרות עם העולם הפנימי עליהם לפתח את ההכרות שלהם עם עצמם וכאן אתם יכולים לסייע להם.

התרגיל הראשון שאני מציעה לנסות וליצור את העולם הפנימי של הילד .

ניתן לעשות זאת במילים -

רשמו את שם הילד על דף או הדביקו תמונה של הילד/ה על דף ותחת השם או התמונה בקשו מילדכם לכתוב:

1. מי אני?

2. מה אני אוהב/ת לעשות? לאכול? לשחק? ללמוד?

3. איפה אני אוהב/ת להיות?

4. מה מפחיד אותי?

5. מה עושה אותי שמח/ה?

6. מה אני שונא/ת לעשות?

7. מה החלומות שלי? מה הייתי רוצה להשיג?

8. מה החוזקות שלי?

9. מה החולשות שלי?

10. מה ההצלחות שלי?

ניתן לעשות את פעילות ההכרות עם האני גם בצורה יצירתית יותר ולענות על השאלות הנ"ל בעזרת הדבקת תמונות וציור. 

מה שחשוב הוא תהליך השיחה במהלך הפעילות. ספרו לילדכם איך אתם רואים אותם, על כל שאלה תנו להם לענות ראשונים ואחכ הוסיפו את שלכם. 

התרגיל השני מאמן את הביטוי העצמי החיצוני,

בכדי להיות יכולים לבטא עצמם החוצה , עליהם ללמוד ליצור מרחב אינטימי ותקשורתי.

הדרך ליצירת מרחב תקשורתי היא על ידי הוויה סקרנית וחיזוק "שריר" ההתענינות בזולת.

התרגיל/משחק שאני מציעה לכם לתרגל ולשחק עם הילדים הוא משחק הראיונות. 

ספרו להם מהו ראיון?  איך עושים ראיון? מה מטרת ראיון?

ראיון הוא סוג מסויים של שיחה, שיחה שיש בה מראיין השואל שאלות, ומרואיין העונה על השאלות. (לעיתים יש יותר ממראיין אחד ויותר ממרואיין אחד)

מטרת הראיון הוא לרוב קבלת מידע בנושא מסויים, הצגת דעותיו של המרואיין בעצם המטרה היא הכרות מעמיקה עם האדם או עם דעותיו. 

בקשו מילדכם לכתוב 10 שאלות לפחות לראיין אתכם. ( לילדים שאינם כותבים- כתבו אתם את מה שיגידו)

למדו אותם להתעניין באחר, קודם כל בעזרת התענינות בכם.

שאלות על העבודה שלכם, שאלות על ההרגלים שלכם, שאלות על המחשבות שלכם על____, שאלות על הרגשות שלכם, מה מטריד אתכם, משמח אתכם וכו. 

קבעו איתם מפגש, עשו זאת במלוא הרצינות, סגרו את הטלפון, שבו מול ילדכם וענו על השאלות. 

בשלב השני החליפו תפקידים אתם תהפכו המראיינים והם המרואיינים. 

אם ילדכם מתקשים התחילו אתם, תנו דוגמא אישית וכתבו שאלות מתענינות וראיינו אותם ראשונים.

אל תכתבו שאלות עבורם!!! הדגימו עם השאלות שאתם שואלים אותם. 

אם מתחשק לכם להכניס קצת הומור במשחק, צרו מארגז קרטון גדול מסגרת כמו טלויזיה וצלמו את הראיון שילדכם מראיינים אתכם, לאחר מכן צפו יחד . גם תהנו , אני בטוחה , וגם תוכלו שניכם ללמוד על עצמכם ואחד על השני לא מעט. 

היכולת להתעניין ולגלות סקרנות ופתיחות לעולמו של האחר היא יכולת משמעותית וחשובה מאין כמותה.

לאחר שתשחקו במשחק הראיונות כפי שהצעתי למעלה , ניתן לבצע אותו בקלילות תוך כדי פעילויות שונות ובדמויות שונות. התרגול יחזק את היכולת להתעניין ויגמיש אותה.

אתם עושים יחד קניות? בקשו מהילדים לראיין אתכם תוך כדי הקניות כאילו אתם קופאית בסופר. 

אתם בתור לרופא - בקשו מהילדים לראיין אתכם כאילו אתם האחות שעובדת עם הרופא.

אתם בים- בקשו מהילדים לראיין אתכם כאילו אתם המציל בים. 

כמובן שניתן לעודד אותם לראיין אנשים אחרים גם:)))

מאחלת לכם בהצלחה ובאהבה גדולה 

ניפגש בפינה בשבוע הבא עם תרגילים והמלצות נוספות.

לפני שתמשיכו רוצה להזמין אתכם להכנס לחנות באתר 5 ימים אחרונים למבצע לשבוע הספר!!!

מחיר מדהים ומתנה נהדרת להורדה ישירה- חוברת פעילות בת 39 עמודים!!!

 

מי שאני עושה את ההבדל- סרטון עם סיפור מרגש:)