מילים של שמחה - הבלוג שלי

איך נחזק את היכולות החברתיות של ילדנו? חלק 4

July 6, 2017

 

החופש הגדול כבר כאן ואנחנו כולנו מסתגלים למצב החדש. אומנם 90% מהילדים עדיין נמצאים במסגרות שונות של קייטנות, אולם השגרה השתנתה, סדר היום גמיש יותר, הפעילויות בהם ילדנו עוסקים משתנות והגבולות מתרחבים.

כפי שחזרתי ואמרתי לכם בבלוגים הקודמים הזמן של החופש הינו זמן מעולה לתרגול וחיזוק מיומנויות וכישורים חברתיים.

בבלוג לפני שבועיים הסברתי לכם על המרחב, המרחב האישי שאנו יוצרים סביבנו. תרגלנו קשר עין, תרגלנו שפת גוף והיום אני רוצה לגעת בשדבר הזה שנקרא נוכחות.

מהי נוכחות בכלל?

על פי הגדרה מילונית, נוכחות היא המצאות במקום. 

האם זה מספיק להיות נמצא? האם כל מי שנמצא הוא אכן נוכח?

לפני שנים כאשר היתה לי רשת גני הילדים שלי היתה לי הדרכה לצוות הגננות על רמת הנוכחות שלהן בגן. הכוונה שלי היתה לא אם הן מגיעות או לא מגיעות לעבודה אלא האם כאשר הן בגן , האם הן בנוכחות מלאה?

הנוכחות של צוות הגננות הוא אשר יוצר את איכות הקשר עם הילדים ומתוך כך את איכות החינוך והלמידה. 

כמובן שנוכחות בהורות הינה משמעותית באותה המידה. 

בעולם שלנו , אשר מלא כולו בהסחות דעת, אנו מתרחקים מהמקום הפנימי הנוכח שלנו. 

אנחנו מוסחים נונסטופ על ידי מטלות היומיום, הטלפונים, המחוייבויות למקום העבודה וגם כאשר אנחנו עם ילדנו איננו נוכחים מרבית מזהמן.

כמו תמיד הדוגמא שאנו נותנים לילדנו הינה משמעותית ביותר ומלמדת אותם כיצד להיות. ובדיוק כמו שאנחנו איננו נוכחים אנו מלמדים אותם פחות ופחות להיות בנוכחות לרגע הזה...לעכשיו.

ההגדרה שלי לנוכחות היא להיות בהכרה, להיות בערות מלשון ער, להיות בנגישות, להיות במלוא החושים והתודעה בהווה. 

מורים רוחניים אומרים לנו כבר שנים רבות, שהסוד לאושר – הוא לחיות בעכשיו, ברגע הזה. אבל למה הם בדיוק מתכוונים?

בספרו "כוחו של הרגע הזה – מדריך רוחני להארה"  כותב אקהרט טול:
"תחילת החירות היא בהכרה שאתם אינכם "הדיבוק החושב". ידיעה זו, מאפשרת לכם לצפות בישות הזו. ברגע שמתחילים לצפות ב"אני החושב" מבחוץ, נכנסת לפעולה רמה גבוהה יותר של מודעות. ואז מתחילים להבין, שמעבר למחשבות יש מרחב עצום של אינטליגנציה, ושהמחשבות הן רק היבט זעיר של האינטליגנציה. אז גם מבינים שכל הדברים החשובים באמת – יופי, אהבה, יצירתיות, שמחה, שלווה פנימית- נובעים ממקום שמעבר לחשיבה. אז מתחילה ההתעוררות."

בכדי ליצור יחסים חברתיים , בכדי להצליח ולייצר שיחה/משחק/אינטרקציה חברתית על ילדנו ללמוד להיות נוכחים ולא מוסחים מכל דבר המתחולל סביבם או לחילופין מכל מילה הנאמרת להם. 

התרגול בנוכחות הינו חשוב ומשמעותי והתוצאות שלו יחזקו את עוצמת החוויות שילדכם חווים ומתוך כך יחזקו את רמת השמחה והאושר שלהם. 

תרגול בנוכחות לכאן ולעכשיו הינו משמעותי מאוד כמובן גם לנו , המבוגרים.

שוב יש כאן הזדמנות בה אנו ההורים נהיה מוכנים להתאמץ עבור ילדנו יותר ממה שאנו מוכנים להתאמץ עבור עצמנו. 

קחו את ההזדמנות הזו בשתי ידיים, החליטו שאתם עוזרים לילדכם לתרגל נוכחות ובו זמנית תרוויחו גם אתם את הרווחים המדהימים שקיימים בנוכחות אמיתית לכאן ולעכשיו. 

כדי להגביר בכם מוטיבציה לתרגול הנה מספר תועלות שתרוויחו גם אתם בתרגול-

  • שחרור ממתח וממחשבות מטרידות

  • שחרור משיפוט עצמי ומכעס

  • הגברת ההנאה ותחושת החיוּת

  • הגברת היצירתיות ויכולת פתרון הבעיות

  • הגברת המוטיבציה והאפקטיביות

  • שיפור במערכות היחסים 

  • שיפור בתקשורת עם הסביבה.

אז איך נתרגל נוכחות יחד עם ילדנו?

הדרך הקלה ביותר היא בעזרת חמשת החושים , כלומר בעזרת הגוף שלנו. 

הגוף שלנו הינו מערכת מדהימה שמאפשרת לנו , אם נקדיש לה רגע של התבוננות, להתחבר לכאן ולעכשיו.

חשוב כמובן לציין שבעת התרגול, ותרו על הסחות הדעת, סגרו את הטלפון, אל תגשו למחשב, היו נוכחים!

חוש הראיה- התחילו אתם בעצמכם להתבונן מסביב , הדריכו את ילדכם לעשות זאת יחד איתכם. להתבונן על המכוניות בכביש, על צבע השמיים המשתנה בשעת שקיעה, על הצבעים של העטיפות השונות של מוצרי המזון בסופר, התבוננו ושימו את המחשבות שלכם על מה שאתם רואים. שתפו את ילדכם בראייתכם הנוכחת. 

חוש השמיעה-

הקשיבו לקולות שסביבכם , לרעשי הבית (המקרר, מכונת הכביסה, הרדיו של השכנים) בשעת נהיגה התענגו על שיר שאתם שומעים יחד, על קולות הגלים בים, על שריקות המציל בבריכה. היו בתשומת לב ושתפו את ילדכם בהקשבה הנוכחת שלכם. 
חוש הריח- חוש הריח הינו חוש שאיננו נוכחים אליו מספיק.(בדרך כלל מגיבים בעוצמה לסרחון:))

היו בנוכחות לריחות שסביבכם, חפשו אותם, נסו להריח באופן יזום- פרי שנגסתם בו, פרחים בגינה, עלי נענע או צמחי תבלין אחרים, שתפו את ילדכם בנוכחות שלכם לריחות.

חוש הטעם- בכדי להיות בנוכחות לחוש הטעם שחקו עם ילדכם משחק טעימות. שימו להם כיסוי על העיניים ותנו להם לטעום טעמים שונים והם ינחשו מה טעמו. ( גבינה לבנה, טחינה, ממרח תמרים, חמאת בוטנים, ממרח שוקולד, שטשופ וכו ניתן לעשות זאת כמובן גם עם מגוון של פירות שונים, או ירקות שונים וכו. זה משחק כייפי ומהנה מאוד לפעילות משותפת. תנו שמות לטעמים השונים, מה דומה למה?  וכו. 

חוש המישוש- צעו עם ילדכם החוצה כאשר אתם יחפים. חושו את חום המדרכה בקיץ, את החול הרטוב בים, את התחושה המדגדגת של הדשא בגינה הציבורית .

קחו אדמה בידיים וחושו אותה, הרגישו את הרוח השרבית הנכנסת באוטו דרך החלון ולעומתה את הרוח הקרירה מהמזגן. תנו מילים לתחושות הללו ושתפו את ילדכם לנוכחות שלכם לתחושות הגוף.

עד כה תרגלנו נוכחות של הגוף והחושים , עכשיו אנו נמשיך לתרגול של נוכחות מחשבתית. 
תרגיל נוסף ומומלץ מאוד (במיוחד לילדים המתקשים להיות בנוכחות- ילדים עם הפרעות קשב כאלו ואחרות) הינו תרגיל שנקרא אני כאן/ אני לא כאן 

שימו לכם בשעון בסטופר תזמון של 30 שניות, אמרו לילדכם שכל 30 שניות אתם תאמרו להם והם יקפצו ממצב של נוכחות- אני כאן למצב של חוסר נוכחות- אני לא כאן.

בחרו יחד עם ילדכם את הנושא עליו הם יחשבו בעת הנוכחות- אני כאן.

לדוגמא- חשוב במשך 30 שניות על חוג הכדורגל 

ואז בתום 30 שניות- תן למחשבות לנדוד ולרחף במשך 30 שניות.

ושוב- עכשיו 30 שניות חשוב על מסיבת הסיום בגן 

ואז בתום 30 שניות שוב תן למחשבות לנדוד ולרחף. 

תרגיל זה מאפשר גם לילדים המוסחים ביותר, לחוש ולהבין שהנוכחות שלהם יכולה להיות בשליטתם, שזה דורש תרגול אולם זה אפשרי. 

מקוה מאוד שתהנו מהתרגילים, נסו להכניס את התרגולים הנל בנוכחות כל יום למספר דקות, אני מבטיחה לכם שהם יחזקו את "שריר" הנוכחות של ילדכם וכן תרוויחו כמה דקות ביום של זמן איכותי עם ילדכם. זמן של נוכחות!

אשמח מאוד לקבל מכם תגובות, מחשבות, שאלות והגיגים.

אני מאוד אוהבת כשאתם כותבים לי:)

שיהיה בנוכחות ובהנאה 

שרון

 

מוזמנים להכנס לחנות ולהזמין את ספרי השמחה של רקסי 

 

הרצאה קצרה ומרתקת על הקשר בין נוכחות לאושר ושמחה.

 

ולסיום אני רוצה להזמין אתכם להכנס עם ילדכם

למועדון של רקסי. 

המועדון של רקסי הוא אתר עבור הילדים שלכם.

האתר עדיין בבניה והרבה תכנים עדיין חסרים. אני עובדת עליו בקדחתנות כי הוא ממלא אותי באושר גדול:)))

אשמח לשמוע מה דעתכם.